Miejsca w procedurze legislacyjnej rządu umożliwiające przedstawienie stanowiska przez organizacje pacjenckie.
Na etapie rządowym procesu legislacyjnego, zewnętrzni interesariusze (np. organizacje pacjenckie) w celu zapoznania się z aktualnym statusem danego projektu oraz aby przedstawić swoje stanowisko, mogą wykorzystać następujące miejsca w procedurze legislacyjnej:
- Przygotowanie przez projektodawcę (np. Ministerstwo Zdrowia) Oceny Skutków Regulacji do projektu ustawy/rozporządzenia – poprzez uzgodniony z projektodawcą udział zaproszonych ekspertów, delegowanych przez organizacje pacjenckie,
- Konsultowanie założeń projektu ustawy: poprzez monitoring publikacji założeń projektu w Biuletynie Informacji Publicznej (BIP) Ministerstwa Zdrowia lub w serwisie BIP Rządowego Centrum Legislacji – „RPL” oraz przygotowanie i zgłoszenie stosownej opinii,
- Konsultowanie samego projektu ustawy: poprzez monitoring publikacji projektu w BIP Ministerstwa Zdrowia lub w serwisie BIP Rządowego Centrum Legislacji – „RPL” oraz przygotowanie i zgłoszenie stosownej opinii,
- Wzięcie udziału w ewentualnej Konferencji uzgodnieniowej nt. procedowanego projektu legislacyjnego (pod warunkiem uprzedniego zgłoszenia uwag/opinii do projektu).
- Zgłoszenie dodatkowych uwag po ponownej publikacji projektu założeń lub samego projektu legislacyjnego w serwisie RPL, po ich rozpatrzeniu przez Stały Komitet Rady Ministrów.
Zasady i tryb prowadzenia prac legislacyjnych w Ministerstwie Zdrowia
Zgodnie z Zarządzeniem Ministra Zdrowia z dn. 26.04.2016, główne elementy procesu legislacyjnego (w szczególności opracowanie i wydawanie rozporządzeń) prowadzonego przez ministerstwo są następujące:
- Prace legislacyjne w Ministerstwie wszczyna się na wniosek:
- stałego członka Kierownictwa Ministerstwa Zdrowia lub
- komórki właściwej, w uzgodnieniu ze stałym członkiem Kierownictwa Ministerstwa Zdrowia.
- Po wszczęciu prac legislacyjnych dotyczących projektu rozporządzenia Ministra, tzw. „komórka właściwa” niezwłocznie przekazuje informację do Departamentu Prawnego w celu umieszczenia go w wykazie prac legislacyjnych Ministra. Informacja ta zawiera:
- oznaczenie podstawy prawnej do wydania rozporządzenia;
- treść upoważnienia ustawowego do wydania rozporządzenia;
- określenie istoty projektu rozporządzenia;
- wskazanie stałego członka Kierownictwa Ministerstwa Zdrowia odpowiedzialnego za projekt;
- wskazanie ustawowego terminu wydania rozporządzenia.
- Obowiązkiem komórki właściwej jest opracowanie projektu wstępnego, uzasadnienia oraz OSR lub testu regulacyjnego w sposób odpowiadający wymaganiom określonym w przepisach Regulaminu pracy Rady Ministrów.
- Stanowisko wobec uwag zgłoszonych do projektu ustawy albo projektu założeń w trakcie uzgodnień, opiniowania oraz konsultacji publicznych, komórka właściwa uzgadnia ze stałym członkiem Kierownictwa Ministerstwa Zdrowia.
- Po rozpatrzeniu i przyjęciu:
- projektu ustawy przez Stały Komitet Rady Ministrów projekt ten jest kierowany do Rządowego Centrum Legislacji w celu rozpatrzenia przez komisję prawniczą,
- projektu założeń przez Stały Komitet Rady Ministrów,
- Do projektu ustawy są dołączane przygotowane przez komórkę właściwą:
- projekty aktów wykonawczych o podstawowym znaczeniu dla proponowanej regulacji;
- projekty wszystkich aktów wykonawczych, których obowiązek wydania przewiduje projekt ustawy – w przypadku projektu ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej (projektu tzw. ustawy dostosowawczej).
- W celu udokumentowania przebiegu prac legislacyjnych dotyczących projektu rozporządzenia Ministra prowadzi się metrykę, której wzór określa załącznik nr 2 do zarządzenia.
- Akty prawne podpisane przez Ministra podlegające ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Ministra Zdrowia Departament Prawny ogłasza w postaci elektronicznej na stronie dziennikmz.mz.gov.pl. Akty podpisane przez Ministra są przekazywane przez Departament Prawny do Biura Prasy i Promocji celem ich udostępnienia w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej Rządowego Centrum Legislacji w serwisie Rządowy Proces Legislacyjny.